Cum sa pregatesti un plan de afaceri (I)

Planul de afaceri este un instrument care te ajuta sa gandesti pas cu pas afacerea ta, de la stategie la cele mai mici aspecte operationale, si sa identifici detalii care au fost trecute cu vederea la o evaluare initiala. Astfel se creeaza o viziune de ansamblu care te va ghida in demararea si dezvoltarea afacerii pe termen mediu si lung. De multe ori, planul de afaceri este si un instrument de vanzare, indispensabil pentru obtinerea de fonduri de la banci sau alte institutii de finantare, precum si pentru atragerea investitorilor.

De ce este necesar un plan de afaceri?

Trasarea directiilor principale
Pentru companii, planul de afaceri functioneaza precum o busola sau o harta. Este un instrument care te ajuta sa ai o imagine de ansamblu asupra business-ului tau, sa stabiliesti prioritatile si sa construiesti o strategie pe termen lung, dincolo de actiunile imediate
Planul de afaceri te ajuta in anticiparea problemelor si pregatirea solutiilor in timp util, identificarea oportunitatilor, alocarea corecta a resurselor si concentrarea pe aspectele cheie ale business-ului

Reality Check
Planul de afaceri se poate substitui unui studiu de fezabilitate, in sensul in care te obliga sa privesti business-ul din toate perspectivele inainte de a investi

Obtinerea de finantare
Fie ca vorbim de un imprumut sau de capital, planul de afaceri va oferi finantatorilor o prima imagine asupra companiei si va determina intr-o mare masura cursul viitor al discutiilor cu acestia. Cu alte cuvinte, planul de afaceri nu reprezinta o garantie in sine pentru obtinerea de fonduri, dar lipsa acestuia curmeaza din start apetitul finantatorilor.

Implementare si monitorizare
Planul de afaceri este util si din perspectiva implementarii actiunilor trasate si monitorizarii nivelului de atingere a obiectivelor propuse

Elementele unui plan de afaceri

Structura si gradul de detaliere al planului de afaceri trebuie gandite din perspectiva intrebuintarii acestuia precum si a business-ului companiei.

De exemplu, un plan de afaceri destinat unor potentiali investitori va trebui sa contina o descriere mai detaliata a echipei de management, precum si alternative de exit, in timp ce poate cel mai important aspect pentru banci este analiza financiara. Similar, un plan de afaceri dezvoltat pentru scopuri interne poate omite unele dintre componentele cunoscute, destinate in mod normal tertilor.

In ceea ce priveste business-ul companiei, o afacere care produce echipamente specializate pentru un cerc restrans de potentiali cumparatori va accentua mai putin partea de marketing si mai mult cea operationala si tehnologica. La polul opus, o companie care ofera servicii pentru un cerc larg de consumatori se va concentra pe sectiunea de marketing si vanzari si, de la caz la caz, mai putin pe sectiunea operationala.

Acestea fiind spuse, exista in orice situatie cateva componente ce nu ar trebui sa lipseasca dintr-un plan de afaceri. Exista de asemenea numeroase variante pentru cuprins si ordinea prezentarii, insa noi va propunem mai jos urmatoarea structura:
Executive Summary
Strategie
Profilul Companiei
Analiza Pietei
Analiza Industriei
Oferta Companiei
Marketing si Vanzari
Operatiuni
Informatii Financiare
Anexe

O detaliere a fiecarui capitol este disponibila in partea a doua a tutorialului “Cum sa pregatesti un plan de afaceri”.

De unde incepi?

Evaluare Initiala
Inainte de a incepe sa pregatesti un plan de afaceri, ce presupune un efort relativ important din punct de vedere al timpului, fii sigur ca ai realizat o evaluare initiala pe baza careia poti lua decizia de a merge sau nu mai departe.
Acest lucru e valabil in special pentru startups, dar si pentru companiile mature care vor sa se extinda sau sa implementeze un nou proiect.
Evaluarea initiala este practic o analiza informala care contine elemente cu privire la investitie, vanzarile si profitabilitatea asteptata, pragul de rentabilitate si cele mai importante riscuri ale business-ului.
In cazul in care evaluarea initiala este pozitiva, poti incepe sa pregatesti efectiv planul de afaceri.

Defineste scopul planului de afaceri
Este foarte important sa definesti inca de la inceput ce se doreste sa se obtina prin planul de afaceri si daca acesta este destinat uzului intern sau in relatia cu tertii

Inspira-te din planurile disponibile pe web
Iti poti face o idee despre cum ar trebui sa fie conceput si redactat un plan de afaceri, prin parcurgerea unor rapoarte standard disponibile pe internet
Atentie insa: nu exista planuri standard care sa se potriveasca intru-totul afacerii tale, chiar daca domeniul de activitate este acelasi!
Iti recomandam urmatorul link pentru a vizualiza planuri realizate pentru mai multe categorii de afaceri: http://www.entrepreneur.com/startingabusiness/businessplans/samplebusinessplans/standard204194.html

Defineste structura planului de afaceri
O structura detaliata propusa de echipa BizSuport este disponibila in partea a doua a tutorialului “Cum sa pregatesti un plan de afaceri”

Research
Research-ul este obligatoriu pentru cel putin doua dintre componentele principale ale planului de afaceri: analiza pietei si analiza industriei
La un prim nivel, te poti baza in totalitate pe internet: presa economica, rapoarte gratuite, statistici, etc. In functie de tipul afacerii, poti solicita informatii de la asociatiile din industrie, institutii europene sau alte departamente guvernamentale. Mai departe, poti solicita de asemenea asistenta unei firme specializate.

TOP DOs
Foloseste planul de afaceri pentru a seta obiective concrete si modalitati de atingere a acestora. Tine minte ca un plan de afaceri este intotdeauna practic!
Fii realist in intocmirea planului de afaceri, fie ca vorbim de obiective, proiectii financiare sau planul de personal. In caz contrar, acesta nu valoreaza absolut nimic – un investitor va remarca derapajul din primele momente, iar tu vei investi timp si bani intr-un proiect nesustenabil.
Nu pierde din vedere esentialul. Toate sectiunile planului de afaceri trebuie sa reflecte in final rezultate: cat, cand si mai ales cum va face compania bani.
Intocmeste un Executive Summary care sa capteze interesul investitorilor din primul moment. Acorda o atentie deosebita acestei sectiuni – s-ar putea ca in caz contrar, investitorul sa se opreasca aici.
Nu in ultimul rand, formatul si modalitatea de prezentare trebuie sa fie usor de urmarit si sa fie inspire profesionalism si incredere.

TOP DON’Ts
Nu realiza un plan de afaceri interminabil, deoarece nu lungimea documentului este de natura sa convinga finantatorii. Planul de afaceri trebuie sa fie concis, la obiect si sa puna accent pe aspectele esentiale. In general, acesta trebuie sa se situeze undeva intre 30 si maxim 50 de pagini.
In cazul in care planul de afaceri este destinat tertilor, incearca sa nu intri foarte mult in detalii tehnice. De asemenea, nu folosi un limbaj tehnic avansat, ci mai degraba exprima ideile astfel incat sa poata fi intelese de persoane din afara industriei. Fotografiile sau brosurile sunt de multe ori extrem de folositoare pentru a te face inteles.
Nu incerca sa ascunzi slabiciunile sau riscurile business-ului. Acest lucru nu poate decat sa submineze increderea in proiect. Mentioneaza toate aspecte negative, impreuna cu solutiile identificate, acolo unde este posibil.
Nu prezenta proiectii financiare fara o explicatie clara a ipotezelor pe care se bazeaza. Nu uita ca fiecare cifra trebuie argumentata.
Nu transmite niciodata documentul catre un tert fara o verificare prealabila a scrierii. Greselile de scriere pot compromite chiar si un plan foarte bun.

 

 

sursa: biz-suport.ro

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s